Çocuklarla ve Topluluklarla Felsefe Nedir?
Çocuklar, felsefe yapabilir mi? Neden?
Çocukların felsefe yapmaları, neden bazı insanları hayrete düşürüyor?
Çocuklar felsefi sorular sormaya kaç yaşında başlar? Sonra ne olur?
Çocukların düşüncelerini yetişkinlerin düşüncelerinden ayıran nedir?
Bu ve benzeri soruları sormak, cevapların peşinden gitmek “Çocuklarla ve Topluluklarla Felsefe” metodunun ortaya çıkmasına neden olmuştur.
Çocukluk felsefesi kavramı, ilk defa 1950 yılında Karl Jaspers tarafından kullanılmıştır. Jaspers, “Eğer biri çocukların sordukları soruları ve düşünme biçimlerini toparlayabilirse zengin bir çocuk felsefesi oluşturabilir” demiştir. Matthew Lipman ve Ann Sharp 1970’li yıllarda Çocuklarla Felsefe yaklaşımını ve bir düşünme eğitimi programını tam da Jaspers’ın ifade ettiği şekilde ortaya koymuştur.
Sharp’a göre, Çocuklarla Felsefe, felsefeyi çocuklar için erişilebilir hale getirmek ve çekici kılmak için yeniden yapılandırma çabasıdır. Buradan hareketle, Lipman, felsefeyi çocuklara nasıl indirgeyebileceğini düşünür. Her ikisinin de amacı, çocuklara felsefe yapabilmeleri için gerekli olan beceri ve yetenekleri kazandırmaktır.
“Felsefe, yetişkinin gerçeğe ulaşmaya yönelik çocuksu çabasıdır.”
Gareth B. Matthews
Gareth B. Matthews, Çocuklarla felsefenin sadece çocuklar için olduğu iddiasını sorgulamış ve çocukların yaptıklarını «yetişkinler için felsefe» olarak da kabul etmiştir. Böylelikle metodun yeni yapısı Çocuklarla ve Topluluklarla Felsefe olmuştur.
P4C Türkiye, 2017 yılından itibaren çalışmalarına başlamıştır. Çocuklarla ve Topluluklarla Felsefe düşünme eğitimi programını ülkemizin eğitim sistemine ve toplumumuzun yapısına uygun olarak bir ekol haline getirmiştir. Eğitmen eğitimleri, çocuklarla, gençlerle, ebeveynlerle atölyeler, iş dünyası ve okullarda yapılan eğitimlerle çalışmalarına devam etmektedir.
HABER BÜLTENİ
Etkinliklerimizden ve ilham veren paylaşımlarımızdan haber almak için e-posta listemize katılın.